Wat is een ontvangstbewijs voor een donatie? Alles wat je moet weten over ontvangstbewijzen voor donaties

Alles wat je moet weten over ontvangstbewijzen voor donaties

0% platformkosten, dus laten we beginnen.

Start inzamelingsactie

Maak een Eigen inzamelingsactie of een verbonden inzamelingsactie.

Eigen inzamelingsactie
Team en verbind geldinzamelingsactie

Hoe het werkt:
Als je een op zichzelf staande inzamelingsactie aanmaakt, vragen we je om de bankgegevens waar de donaties naar over mogen worden gemaakt.

Let op: de donaties worden maandelijks rond de 15e van de eerstvolgende maand overgemaakt.

Hoe het werkt:
Wanneer je een verbonden inzamelingsactie maakt, wordt deze gekoppeld aan een bestaande. De donaties worden uitbetaald aan deze ouderinzamelingsactie. Als je een gekoppelde inzamelingsactie wilt maken, ga je naar de pagina voor de inzamelingsactie voor ouders en klik je op de knop ‘Inzamelingsactie verbinden’.

Start inzamelingsactie Verbind inzamelingsactie
Eigen inzamelingsactie

Hoe het werkt:
Als je een zelfstandige inzamelingsactie maakt, worden de donaties op je bankrekening gestort.

Let op: giften worden maandelijks overgemaakt rond de 15e van de volgende maand.

Start inzamelingsactie

Team en verbind geldinzamelingsactie
Hoe het werkt:
Wanneer je een verbonden inzamelingsactie maakt, wordt deze gekoppeld aan een bestaande. De donaties worden uitbetaald aan deze ouderinzamelingsactie. Als je een gekoppelde inzamelingsactie wilt maken, ga je naar de pagina voor de inzamelingsactie voor ouders en klik je op de knop ‘Inzamelingsactie verbinden’.
Verbind inzamelingsactie
Hulp nodig? Neem contact op!

We zullen u helpen beslissen welke optie het beste bij u past.

Neem contact op
Hulp nodig? Neem contact op!

We zullen u helpen beslissen welke optie het beste bij u past.

Neem contact op

Wat is een ontvangstbewijs voor een donatie?

Een ontvangstbewijs voor een donatie kan een donateur kan gebruiken om een gift te formaliseren. Ze dienen als een vorm van erkenning waardoor de donateur weet dat zijn gift is ontvangen. Een donatiebewijs is een essentiële stap die donateurs kunnen gebruiken om schenkingen aan liefdadigheid op hun belastingaangifte af te trekken.

De meeste non-profitorganisaties, liefdadigheidsinstellingen of grotere organisaties houden zich bezig met liefdadigheidsactiviteiten en daarom hebben ze een ontvangstbewijs nodig als bewijs van uitgaven dat hen helpt bij de belastingaangifte. Particulieren hebben ook documentatie nodig als het gaat om filantropische activiteiten voor belastingaangiften.

Donatiebewijzen


Zijn donatiebewijzen nodig?

Een donatiebewijs is een belangrijk document waarin de gift van een persoon aan een non profitorganisatie wordt beschreven. Het dient als een registratie van de transactie, houdt donaties bij en kan voor belastingdoeleinden worden gebruikt. Als jouw non profitorganisatie een terugkerend donatieprogramma op de sociale media heeft, is het beter om details over de recente activiteiten van de organisatie op te nemen, zodat de ontvanger zich met het goede doel verbonden voelt.

Het is ook belangrijk voor een non profitorganisatie om een ontvangstbewijs van donaties aan hun donateurs te verstrekken. Meestal verwachten mensen na het doen van een donatie een ontvangstbewijs te ontvangen. Kortom, een donatiebewijs is zowel voor de non profitorganisatie als voor de donateurs zeer gunstig. Ze kunnen je helpen om je belastingplicht te verminderen.

Hoewel het voor voldaan tekenen een essentieel onderdeel is van de activiteiten van een organisatie, dient het ook als een kans om dankbaarheid aan donateurs te tonen. Het hebben van een goed systeem helpt ook bij het bijhouden van alle donaties die zijn gedaan.

Donatiebewijzen


Soorten donatiebewijzen

 

  • Donatiebewijs voor goede doelen

Een ontvangstbewijs voor een liefdadigheidsdonatie is een brief of een e-mail die een donateur van een non profitorganisatie ontvangt nadat een donatie/transactie is ontvangen.

  • Ontvangst van een donatie in contanten

Ontvangsbewijzen van een contante donatie worden verstrekt in het geval van donaties in de vorm van contant geld. Als de identiteit van de donateur bekend is, kan de transactie anoniem worden genoemd. Als het bedrag echter in contanten wordt ontvangen, kan de donatie ook als anoniem worden beschouwd.

  • Ontvangstbewijs van een donatie in natura

Schenkingen in natura hebben een fiscale aftrekbaarheid zolang de goederen maar van een gelijke of een hogere waarde zijn. Ze kunnen ook worden gebruikt voor vrijwilligerswerk en zijn niet fiscaal aftrekbaar. De ontvanger moet ook de details van het geschenk opnemen in het ontvangstbewijs van de donatie.

  • Ontvangstbewijs van een donatie voor een veiling

Bij veilingen worden er twee soorten donatiebewijzen uitgegeven, d.w.z. bonnen voor gedoneerde items en bonnen voor gekochte items. In het geval van itemdonaties kan een ontvangstbewijs worden afgegeven voor de reële marktwaarde van de geleverde goederen of diensten. Voor items die op een veiling zijn gekocht, moet de reële marktwaarde vóór het evenement worden vastgesteld.


Format van het donatiebewijs

Ongeacht het soort liefdadigheidsinstelling waarmee je werkt, jouw ontvangstbewijs moet de basisinformatie bevatten om ervoor te zorgen dat het nuttig is voor donateurs. Dit is vooral belangrijk als het gaat om fondsenwerving voor een goed doel. Het is een goed idee om een standaardsjabloon voor een donatiebewijs te hebben om ervoor te zorgen dat je nooit belangrijke details mist. Het helpt ook om de donorervaring uitstekend te houden. Zorg er ook voor dat het ontvangstbewijs een bedankberichtje bevat, dit is belangrijk om het bericht over een goed doel eenvoudig en opbeurend te houden.

  • Naam van de non profitorganisatie waaraan de donatie is gedaan.
  • Een bevestiging van de inschrijving van de organisatie.
  • Naam van de donateur.
  • Datum de ontvangen donatie.
  • Soort donatie (contant, natura, goederen).
  • Bedrag van de donatie.
  • Een verklaring waarin duidelijk staat dat de organisatie geen goederen of diensten heeft geleverd in ruil voor de donatie.
  • Naam en handtekening van de donateur en de organisatie die de donatie heeft ontvangen

Praktische tips bij het uitgeven van donatiebewijzen

De woorden ontvangsbewijzen, donateurs en non-profitorganisaties klinken heel conventioneel en gemakkelijk te begrijpen. Maar als het gaat om het implementeren van een document dat nuttig kan zijn voor juridische activiteiten of het belastbaar inkomen, heeft het speciale aandacht nodig. Dus, hier zijn enkele tips en trucs die je kunnen helpen bij het opstellen van een eenvoudig maar effectief donatiebewijs voor je organisatie.

  • Maak het niet te ingewikkeld

Het is belangrijk om een ontvangsbewijs te hebben met heel gemakkelijke en eenvoudige gegevens en hoe eenvoudiger het ontvangstbewijs eruit zal zien, hoe meer duidelijkheid mensen zullen hebben. Een eenvoudig ontvangstbewijs geeft duidelijke berichten weer zonder verborgen activiteiten. Je kunt ook een sjabloon voor een donatiebewijs bij de hand houden, wat handig en gemakkelijk te beheren kan zijn.

  • Geef de donateur een basisidee

Donateurs moeten weten hoeveel van de donatie voor goede doelen fiscaal aftrekbaar is. Als je een gift of een dienst weggeeft in ruil voor een donatie, moet de waarde hiervan worden opgeteld bij het totale bedrag dat aan je liefdadigheidsinstelling wordt gedoneerd.

  • Geef al je gegevens aan de donateur voordat er donaties wordt gedaan

Denk erover na om wat achtergrondinformatie over je organisatie en je missie op te nemen. Dit kan voor de donateur belangrijk zijn en kan hen helpen om zich bij de goede doelen of de gekozen non profitorganisatie betrokken te voelen en het kan herhaalde donaties aanmoedigen.

  • Software voor donatiebeheer

Een goede database van donateurs is een essentieel onderdeel van elke organisatie. Met behulp van software voor donatiebeheer kun je eenvoudig alle informatie over de donateurs en hun donatie/donaties ordenen en onderhouden. Omdat veel gegevens tijdens de communicatie verloren gaan, kan software voor donateurbeheer het enige punt van de database zijn waarnaar wordt verwezen.

Donaties bijhouden

Sjabloon voor donatiebon goede doelen

Wij, bij WhyDonate, houden ons altijd aan het beste beleid als het gaat om het ontvangen van donaties. Het donatieplatform van WhyDonate genereert automatisch ontvangsbewijzen, stuurt ze naar de donateurs en toont ze in het dashboard van de fondsenwerver, waardoor het geven van donaties volledig probleemloos gaat.

Donatiebewijs - WhyDonate

Het verkrijgen van de juiste documentatie voor je liefdadigheidsorganisatie is erg belangrijk. Zorg ervoor dat je als het gaat om het verzenden van donatiebewijzen op de hoogte bent van de vereisten voor het geven van donaties voor je land. Als je over de nodige informatie beschikt, zullen je donateurs zich gewaardeerd en veilig voelen. Nu ben je helemaal klaar om je donatiebewijs op te stellen.

WhyDonate is één van de meest veelzijdige crowdfundingplatforms in Europa en doet alles volgens het boekje. Het is ook een van de beste fondsenwervingsplatforms voor non-profitorganisaties die betaalbaar zijn en uitgerust met veel functies zoals text-to-give, donatie-plug-ins en ontvangsbewijzen voor donaties, allemaal onder één dak, zodat je je nergens zorgen over hoeft te maken behalve over je fondsenwervende doelen. Start vandaag nog met je inzamelingsactie!

Geld Inzamelen voor Particulier en Goed Doel.

0% platformkosten, dus laten we beginnen.

Start inzamelingsactie

Maak een Eigen inzamelingsactie of een verbonden inzamelingsactie.

Eigen inzamelingsactie
Team en verbind geldinzamelingsactie

Hoe het werkt:
Als je een op zichzelf staande inzamelingsactie aanmaakt, vragen we je om de bankgegevens waar de donaties naar over mogen worden gemaakt.

Let op: de donaties worden maandelijks rond de 15e van de eerstvolgende maand overgemaakt.

Hoe het werkt:
Wanneer je een verbonden inzamelingsactie maakt, wordt deze gekoppeld aan een bestaande. De donaties worden uitbetaald aan deze ouderinzamelingsactie. Als je een gekoppelde inzamelingsactie wilt maken, ga je naar de pagina voor de inzamelingsactie voor ouders en klik je op de knop ‘Inzamelingsactie verbinden’.

Start inzamelingsactie Verbind inzamelingsactie
Eigen inzamelingsactie

Hoe het werkt:
Als je een zelfstandige inzamelingsactie maakt, worden de donaties op je bankrekening gestort.

Let op: giften worden maandelijks overgemaakt rond de 15e van de volgende maand.

Start inzamelingsactie

Team en verbind geldinzamelingsactie
Hoe het werkt:
Wanneer je een verbonden inzamelingsactie maakt, wordt deze gekoppeld aan een bestaande. De donaties worden uitbetaald aan deze ouderinzamelingsactie. Als je een gekoppelde inzamelingsactie wilt maken, ga je naar de pagina voor de inzamelingsactie voor ouders en klik je op de knop ‘Inzamelingsactie verbinden’.
Verbind inzamelingsactie
Hulp nodig? Neem contact op!

We zullen u helpen beslissen welke optie het beste bij u past.

Neem contact op
Hulp nodig? Neem contact op!

We zullen u helpen beslissen welke optie het beste bij u past.

Neem contact op

Donatie Crowdfunding Platform in Europa. Whydonate is een wereldwijd fondsenwervingsplatform dat doelen op een efficiënte, relevante en plezierige manier verbindt met donateurs. We proberen het beste internationale fondsenwervingsplatform ter wereld te creëren voor individuen, ngo’s en bedrijven. We doen dit door de nieuwste fondsenwervingsfuncties aan te bieden.

linkedin
LinkedIn
twitter
Twitter
email
Email
link
Website