WhyDonate logo

20 Simpele maar krachtige Online Inzamelingsactie Ideeën

Virtuele Inzamelingsactie Ideeën

0% Platformkosten, Je Kunt Gelijk Beginnen

Het komt maar zelden voor dat een hele samenleving gedwongen wordt om buiten de kaders te gaan denken, maar de huidige pandemie heeft dat wel veroorzaakt. Bedrijven van allerlei soorten en maten hebben hun bedrijfsmodel moeten aanpassen en dit geldt vooral voor de non-profitsector.

De meeste non-profitorganisaties vertrouwen op minstens één jaarlijks evenement om hun organisatie draaiende te houden. Tijdens de coronapandemie zijn, ongeacht waar de organisatie zich bevindt, de meeste van de evenementen voor geld inzamelen online afgelast. Door deze annuleringen werden de besturen en het personeel van non-profitorganisaties gedwongen om creatief te worden en nieuwe tools voor fondsenwerving te leren.

Online inzamelingsactie’s en evenementen kunnen echter evenveel planning vergen als een regulier live-evenement voor geld inzamelen online. Het verschil zit hem in de tools die je gebruikt. Door de technologische vooruitgang is het houden van een online evenement gemakkelijker dan ooit tevoren. Social media, de technologie voor videoconferenties en online donatiepagina’s kunnen worden gecombineerd met traditionele hulpmiddelen voor fondsenwerving zoals bedelbrieven, e-mails en kleinere persoonlijke evenementen.

Online inzamelingsactie’s zijn niet alleen populair, maar zijn ook voor veel non-profitorganisaties een echte redder in nood. Sommige organisaties zijn bezig met het aanpassen van hun reguliere evenementen voor geld inzamelen online. Anderen hebben nieuwe manieren bedacht om hun missie te promoten. Of je nu op zoek bent naar een manier om jouw eerdere evenementen voort te zetten of dat je wilt uitbreiden naar online fondsenwerving, hier zijn twintig ideeën om online fondsenwerving eens uit te proberen. Laten we maar snel beginnen!

Wil Je Online Geld Inzamelen? Bekijk Onze 20 Creatieve Ideeën En Start Je Campagne Op WhyDonate.


20 online inzamelingsideeën voor non-profitorganisaties

Behoud jouw belangrijkste evenementen

Nonprofit organisaties hebben met het houden van jaarlijkse evenementen zoals bijvoorbeeld gala’s, kroegentochten of concerten veel succes geboekt. Gelukkig hebben technologische ontwikkelingen het voor non-profitorganisaties mogelijk gemaakt om deze evenementen virtueel te houden om online geld in te zamelen.

online geld inzamelen


1. Online galadiner

Jouw jaarlijkse gala om geld in te zamelen, is waarschijnlijk ongelooflijk belangrijk voor jouw budget. De gedachte om dit evenement niet te houden, is beangstigend. Veel organisaties hebben in plaats van hun jaarlijkse gala-avonden te annuleren een online feest georganiseerd, waaraan iedereen mee kan doen. Deze noodzakelijke aanpassing heeft het evenement voor meer supporters toegankelijk gemaakt en heeft ook meer mogelijkheden voor fondsenwerving geopend dan voorheen.

De toegangsprijs voor het bijwonen van een non-profit gala bedraagt ongeveer honderd dollar. Deze kosten kunnen echter veel van jouw donateurs afschrikken. Meestal kun je de kosten voor de toegang goedmaken met veilingen en grote donaties. Maar wat als jouw belangrijkste donateurs niet zoveel geven als je verwacht?

Virtuele gala’s worden dit jaar uit noodzaak populair, maar het verschil in kosten is ook het vermelden waard. Gala’s kunnen het grootste deel van jouw budget bijeen brengen, maar de prijs voor één van deze evenementen kan enorm zijn. Aan de andere kant hoeven virtuele gala’s geen cent te kosten. Tegelijkertijd kunnen sponsors en bezoekers van meer mogelijkheden van een virtueel evenement genieten en zullen ze meer uitgeven om van deze nieuwe trend deel uit te maken.

De concurrentie voor sponsors van evenementen is hevig en de uitwisselingen, die je aanbiedt voor hun steun, zijn een beetje afgezaagd. Door online fondsenwervende gala’s te organiseren kunnen sponsors een groter publiek dan gemiddeld bereiken en kun je ze zelfs de kans geven om een commercial tijdens het evenement uit te zenden. In ruil daarvoor kun jij een hoger sponsorbedrag vragen.

Bezoekers van het evenement hebben in het verleden van een heerlijke maaltijd tijdens je gala genoten, maar dit jaar moet het diner bij hen thuis worden gehouden. Dit is een win-win situatie voor jouw organisatie. In plaats van geld uit te geven aan het diner, kun jij jouw bezoekers de mogelijkheid bieden om een maaltijd bij jouw cateraar te bestellen. Aangezien de kosten van het diner meestal het grootste deel van de toegangsprijs opslokt, maakt het verschil in kosten op de lange termijn niet uit. Gasten van jouw online evenement zullen van een verrukkelijke maaltijd kunnen genieten en jouw cateraar zal blij zijn met de mogelijkheid om een bredere klantenkring te kunnen bedienen.

Tip van een professional: omdat jouw gala voor geld inzamelen online wordt gehouden, wil dat nog niet zeggen dat je bezoekers niet in de stemming kunt brengen. Laat jouw bestuursleden virtuele tafels verkopen en voeg voor elke tafel de mogelijkheid toe om via Zoom kleinere groepen te formeren. Vraag jouw gasten om zich mooi aan te kleden en foto’s van de feestelijkheden thuis te delen. Zoek een entertainer om online op te treden en neem voor alle aanwezigen online veiling- en loterijopties op.


2. Fondsenwervende telethon

Weet je nog dat bijna elke organisatie wel deze optie probeerde? Telethons kosten tijd en moeite, maar met de huidige technologie en de aandacht van mensen op hun schermen, is het misschien tijd om deze optie weer opnieuw te introduceren.


3. Online veiling

Veilingen zijn een veelgebruikte aanvulling op elk ander evenement. Ze zijn ook één van de gemakkelijkste inzamelingsactie’s om online te organiseren en waren vóór de pandemie al populair. Er zijn wanneer je een online veiling houdt verschillende veilingsites om uit te kiezen. De stappen om een online veiling te houden, zijn vergelijkbaar met jouw offline evenementen maar dankzij social media is het gemakkelijker om méér mensen te bereiken voor meer geld inzamelen online.


4. Online race/hardloopwedstrijd

Virtuele hardloopwedstrijden zijn een andere populaire manier voor geld inzamelen online. Neem contact op met degenen die jouw evenement al eerder hebben bijgewoond en vraag aan hen om sponsors voor de hardloopwedstrijden te zoeken. Laat jouw bezoekers bijhouden hoeveel kilometers ze lopen en hun sponsors kunnen per kilometer doneren. De deelnemers aan de hardloopwedstrijd kunnen hun succes online delen.


5. Virtuele talentenjacht/open mic night

Talentenjachten zijn voor non-profitorganisaties een beproefd evenement. Ongeacht de leeftijd kan het leuk zijn om jouw talenten met jouw gemeenschap te delen. Het feit dat je dit evenement niet met een live-publiek kunt houden, betekent nog niet dat je hoeft te annuleren voor geld inzamelen online.

Je hebt vast wel die Zoom video’s gezien van mensen die thuis in een koor zingen. Waarom maak je er zelf geen? Virtuele apps zoals YouTube maken het voor individuen en groepen mensen gemakkelijk om samen online op te treden.


6. Virtueel happy hour of schilderen & sippen

Een kroegentocht kan, om geld in te zamelen, een leuk en succesvol evenement zijn. Tijdens de coronapandemie bestaan deze gebeurtenissen niet en mensen smeken om een happy hour om met hun vrienden door te brengen. Non-profitorganisaties worden creatief in het plannen van virtuele happy hours en schilderen & sippen om aan deze noodkreet te kunnen beantwoorden.

Alcohol is tijdens een pandemie gemakkelijk te verkrijgen, dus waarom vraag je je supporters niet om hun eigen fles wijn of bier te pakken voor een avond vol artistieke expressie, een webinar of gewoon een avond vol plezier?

Tip van een professional: om tijdens jouw virtuele evenement of bijeenkomst voor jouw geldinzamelingsactie donaties in te zamelen, kun je een sms-bericht uitsturen. De tekst van Whydonate om te geven maakt mobiel geven voor zowel eenmalige als terugkerende donateurs gemakkelijk om te doen. Stuur na jouw virtuele evenement een sms om de aanwezigen eraan te herinneren om te doneren.


Missiegerichte evenementen

Virtuele inzamelingsacties zijn niet alleen goedkoper in gebruik, maar bieden je ook meer mogelijkheden om jouw missie in jouw jaarlijkse evenementen op te nemen. Online evenementen maken het gemakkelijk om video’s, e-mails en afbeeldingen te delen. Mensen zijn ook meer gefocust op wat je online te zeggen hebt omdat er niet zoveel afleidingen zijn.

online inzamelingsactie ideeen


7. Virtueel uitslapen

Organisaties zoals Covenant House hebben een virtuele slaap aan hun repertoire toegevoegd en hebben de vereiste sociale afstandelijkheid omarmd terwijl ze toch geld inzamelen online.

Deze evenementen geven de aanwezigen een voorproefje van hoe de dakloze bevolking elke dag moet leven. Door deze ervaring wordt de missie van deze organisaties gedeeld. Bezoekers kunnen geld inzamelen online door sponsors te vinden om te doneren op basis van de uren, die ze in de open lucht doorbrengen.


8. Virtuele kookles

Als jouw organisatie buiten de Verenigde Staten is gevestigd, kan een virtuele kookles een geweldige manier zijn om jouw missie bij een evenement te betrekken voor geld inzamelen online. Vraag een bekende chef om online een cursus te geven en nodig jouw supporters uit om met hun smaakpapillen jouw locatie te bezoeken. Terwijl ze leren hoe ze een smakelijke maaltijd kunnen bereiden, kun jij de verhalen van de begunstigden delen en een virtuele rondleiding door jouw organisatie geven.


9. Webinar of een gesprek

Webinars kunnen uren of zelfs wel dagen duren. In het verleden hebben deze gebeurtenissen sommige non-profitorganisaties misschien afgeschrikt. Maar met meer mensen, die thuis moeten blijven, kan hun interesse door een interessant onderwerp of een leerervaring worden gewekt.


10. Virtuele boekenclub

Jouw donateurs hebben meer tijd over en kunnen eindelijk eens een goed boek openen om te lezen. Waarom start je geen virtuele boekenclub en geef je een paar suggesties om jouw donateurs te informeren over de behoefte aan jouw diensten, het werk dat je doet en voor geld inzamelen online?


11. Spelletjesavond/trivia-avond

Kun jij een manier vinden om je supporters op een leuke manier te informeren? Weten jouw donateurs wel wat je precies doet? Waarom daag je ze niet uit voor een trivia-avond over jouw organisatie of voeg je een paar vragen over jouw non-profitorganisatie aan andere veeleisende trivia-vragen toe?

Een trivia-spelavond kan eenvoudig via Zoom of andere virtuele apps worden gehouden. Bezoekers kunnen een kleine vergoeding betalen om aan het spel mee te kunnen doen en een persoonlijke inzamelingspagina opzetten om sponsors te werven. Jouw non-profitorganisatie kan sponsors vinden om geschenken aan de winnaars te geven als extra stimulans om mee te doen.


12. Virtuele filmavond

Films zijn een andere manier om bekendheid aan het werk dat je doet te geven. Sommige donateurs willen misschien geen lid van een boekenclub worden, maar grijpen wel de kans aan om een nieuwe film te bekijken. Is er een film die op een dwingende manier vertelt over het werk dat je doet of die behoefte laat zien? Nodig supporters uit om samen online de film te bekijken en maak een pagina waarop kijkers kunnen chatten en donaties voor de organisatie kunnen inzamelen.


Campagnes op social media

Je kunt tijdens de huidige pandemie wat extra tijd over hebben, aangezien je geen grotere evenementen zult organiseren. Dit is misschien het perfecte moment om de social media-campagnes voor geld inzamelen online te gaan onderzoeken.

social media geld inzamelen


13. Peer-to-peer fondsenwerving

Met de juiste tools kunnen jouw supporters de grootste pleitbezorgers voor jouw organisatie zijn. Peer-to-peer fondsenwerving is een kans voor donateurs om op hun verjaardagen, kerstdagen, jubilea en andere belangrijke feestdagen het woord te verspreiden en geld in te zamelen voor jouw non-profitorganisatie.

Door hen te helpen een persoonlijke inzamelingspagina aan te maken en hen verhalen en afbeeldingen van begunstigden te geven om online te delen, kun je niet alleen meer geld inzamelen online, maar ook een diepere relatie met een gepassioneerde volger ontwikkelen.


14. Crowdfunding

Crowdfunding is een andere manier om jouw donateurs te inspireren om pleitbezorgers te worden. Als jouw organisatie specifieke campagnes heeft, waarvoor jij geld moet inzamelen, is dit jouw kans om deze campagnes onder de aandacht te brengen. Moedig donateurs aan om zich bij jouw campagne aan te sluiten en voor jouw doel geld inzamelen online.


15. Loterij

Loterijen zijn altijd een hit. De meeste mensen zijn bereid om een klein bedrag te geven om de kans te krijgen om veel te winnen. Met slechts één sponsor en een uitstekend geschenk kun je bij honderden online supporters een paar dollar inzamelen. Met de huidige technologie kunnen non-profitorganisaties hun verhaal bereiken en delen met een geheel nieuw publiek.


16. Dagen waarop je iets teruggeeft

Giving Tuesday is een succesvolle internationale campagne, die door een non-profitorganisatie is gestart om ‘de kracht van mensen en organisaties te ontketenen om hun gemeenschappen en de wereld te transformeren’. Giving Tuesday vraagt mensen om op de eerste dinsdag na Thanksgiving aan een non-profitorganisatie te doneren. Miljoenen organisaties hebben al van deze jaarlijkse schenkingsdag geprofiteerd.

Het werkt omdat het van de bestaande neiging om tijdens de kerstperiode veel uit te geven uitgaat en alles op één dag concentreert. Deze limiet op wanneer te geven, moedigt donaties aan. Jouw non-profitorganisatie kan door jouw eigen jaarlijkse schenkingsdag te houden zich bij deze trend aansluiten.

Online campagnes voor geld inzamelen online kunnen zeer succesvol zijn als je weet wat je doet en over de juiste tools beschikt. Jouw jaarlijkse schenkingsdag moet zich op jouw missie richten en een echte feestdag zijn, die de algemene bevolking zal herkennen. De planning van deze campagnes moet net zo grondig zijn als bij elk ander evenement.

Je kunt een hashtag gebruiken om social media content met elkaar te verbinden en een groter publiek te bereiken. Jouw jaarlijkse Giving Day-campagne kan ook peer-to-peer fondsenwerving en kleinere persoonlijke evenementen omvatten. We hebben een artikel geschreven over coronavriendelijke online campagnes met tips, die je voor jouw unieke schenkingsdag kunt gebruiken.


17. Verjaardaginzamelingsacties

Als je een Facebook-pagina hebt, heb je misschien wel een verschil in de verjaardagsberichten opgemerkt. In plaats van je alleen te laten weten dat jouw vriend jarig is, zie je mogelijk ook een link naar een online donatiepagina. Facebook heeft het voor individuen gemakkelijker gemaakt om geld voor hun favoriete doelen in te zamelen.

Als jouw non-profitorganisatie een Facebook-pagina heeft, meld je dan aan om één van de duizenden organisaties te worden, die van deze kleine acties om geld in te zamelen profiteren. Laat jouw donateurs weten dat ze hun eigen campagnes kunnen starten en voor jouw non-profitorganisatie kunnen kiezen.


Evenementen om mensen te bedanken

Het is gemakkelijk om jouw vrijwilligers, personeel en zelfs donateurs gedurende het jaar vergeten te bedanken. Dit jaar heb je niet alleen de tijd om ze te bedanken, maar ook om een virtueel bedankevenement te organiseren om ze te laten zien hoeveel ze gewaardeerd worden.

Online Donaties Inzamelen


18. Virtuele prijsuitreiking

Vrijwilligers zijn één van de meest essentiële onderdelen van jouw organisatie en worden vaak het meest over het hoofd gezien. Het houden van een jaarlijks evenement om de vrijwilligers te bedanken zou elk jaar prioriteit moeten hebben. Zonder jouw waardering te tonen, kun jij kwaliteitsvolle vrijwilligers verliezen. Dit jaar kun je met Instagram-snapshots en video’s van eerdere evenementen van jouw vrijwillige bedankevenement voor iedereen een leuke online ervaring maken. Je kunt zelfs een geschenk en een loterij toevoegen om jouw vrijwilligers nog enthousiaster te maken.


19. Virtuele lessen of workshops

Het personeel kan enkele van jouw beste donateurs en pleitbezorgers voor jouw doel zijn. Dit is de kans om je waardering te tonen voor alles wat ze doen voor geld inzamelen online. Met virtuele lessen en workshops voor jouw personeel kunnen ze vooruitgang in hun carrière boeken en meer te weten komen over het werk dat je buiten hun vakgebied doet.

In plaats van dit evenement zelf te organiseren, kun je ook gebruikmaken van derden om jouw personeel op te leiden. Geef ze de kans om ideeën voor dit evenement te ontwikkelen en bekijk of het een potentieel jaarlijks evenement is om hun verdere betrokkenheid aan te moedigen.


20. Virtuele rondleidingen

Bevind jij je buiten de VS of zijn jouw donateurs doorgaans niet toegestaan op jouw locatie? Virtuele rondleidingen bieden een kans aan donateurs om voor slechts een kleine vergoeding een exclusieve rondleiding bij jouw organisatie te krijgen.

Bedank jouw donateurs met een 360-graden video van jouw locatie en laat zien wie zij met hun donaties helpen. Deze video kan een realistisch beeld geven van het werk van jouw organisatie en donateurs verleiden om op de lange termijn meer te geven.


Virtuele fondsenwerving – veelgestelde vragen

Virtuele fondsenwerving is niet nieuw maar in de tijd van het coronavirus wel noodzakelijk geworden. De angst om geld uit te geven aan iets onbekends, kan echter overweldigend aanvoelen. In werkelijkheid kosten deze online inzamelingsacties minder dan de meeste persoonlijke inzamelingsacties en kunnen ze evenveel geld inzamelen online, zo niet meer. Met dat in gedachten zijn hier enkele antwoorden op vragen, die je mogelijk hebt.


Wat is een virtuele inzamelingsactie?

Virtuele inzamelingsacties zijn evenementen, die in plaats van met publiek online worden gehouden. Tijdens de huidige pandemie zijn deze gebeurtenissen nodig om te voldoen aan de vereisten voor sociale afstand en om supporters veilig te houden. Tools voor deze evenementen zijn onder meer een online uitnodiging en marketingtools, donatieformulieren en -pagina’s en streamingplatforms zoals Zoom, YouTube en Facebook Live. Met deze tools kun jij een succesvol online evenement organiseren.


Wat zijn de voordelen van virtuele inzamelingsacties?

Virtuele fondsenwerving is voor veel non-profitorganisaties langzamerhand een populair alternatief aan het worden. Met de huidige pandemie zullen de meeste non-profitorganisaties ten minste één virtuele inzamelingsactie houden. Non-profitorganisaties, die vertrouwd raken met deze nieuwe trend, kunnen deze tools blijven gebruiken wanneer het leven weer normaal wordt.

Online inzamelingsacties stellen jouw evenementen voor veel meer mensen van zowel binnen als buiten jouw gemeenschap open. Met de kennis die je met deze virtuele evenementen opdoet, kun je in jouw fondsenwervingscampagnes nieuwe manieren van contact opnemen.

Virtuele inzamelingsacties bieden non-profitorganisaties ook de mogelijkheid om donateurs beter te informeren over de missie van de organisatie. De technologie, die voor deze evenementen wordt gebruikt en de aandacht die jij van donateurs krijgt, zorgt voor een beter leerproces voor iedereen.


Hoe organiseer ik een virtueel inzamelingsevenement?

Het antwoord op deze vraag hangt af van de gebeurtenis. Zoals bij elk evenement, nemen virtuele inzamelingsactie’s veel tijd in beslag voor het plannen en hebben ze instemming van het bestuur en de betrokken vrijwilligers nodig. Als je dat eenmaal hebt gedaan, kun je net als bij elke andere inzamelingsactie een virtueel evenement gaan plannen.

Het belangrijkste verschil met virtuele evenementen zijn de tools die je gebruikt. Doe je onderzoek en vind de beste online app en het beste bedrijf om met je evenementenplan te werken. Het ondersteuningsteam van Whydonate helpt je graag met al jouw vragen en zal samen met jou de beste optie voor jouw behoeften vinden.


Hoe kunnen organisaties hun fondsenwervingsinspanningen overzetten naar een virtueel formaat?

Organisaties kunnen hun fondsenwervingsinspanningen naar een virtueel formaat overzetten door gebruik te maken van online fondsenwervingsplatforms, het organiseren van virtuele evenementen zoals virtuele gala’s of veilingen, het implementeren van peer-to-peer fondsenwervingscampagnes, het gebruiken van sociale media en e-mailmarketing voor outreach, het aanbieden van virtuele sponsoringsmogelijkheden, en het leveren van boeiende digitale inhoud om contact te maken met supporters.


Conclusie

De coronapandemie heeft onze ogen voor de mogelijkheden, die online inzamelingsacties kunnen bieden, echt geopend. Met een beetje creativiteit en moed kun jij de resultaten van jouw jaarlijkse inzamelingsacties een boost geven en nieuwe online evenementen creëren om meer mensen te bereiken, jouw missie onder de aandacht te brengen en meer geld in te zamelen.

Whydonate wil je graag hierbij helpen! Vergroot jouw kennis van virtuele fondsenwerving en abonneer je op onze maandelijkse nieuwsbrief voor de laatste updates van ons nonprofit-blog

Klaar Om Impact Te Maken? Start Je Fondsenwervingsavontuur Op WhyDonate En Zie Je Doelen Gerealiseerd Worden.

 

Geld Inzamelen voor Particulier en Goed Doel.

0% platformkosten, dus laten we beginnen.

Donatie Crowdfunding Platform in Europa. WhyDonate is een wereldwijd fondsenwervingsplatform dat doelen op een efficiënte, relevante en plezierige manier verbindt met donateurs. We proberen het beste internationale fondsenwervingsplatform ter wereld te creëren voor individuen, ngo’s en bedrijven. We doen dit door de nieuwste fondsenwervingsfuncties aan te bieden.

instagram logo
twitter