10 Tips Voor Een Perfecte Donatie Brief

donatie brief goed doel

Inleiding voor het schrijven van een donatie brief goed doel

Het basisprincipe van het creëren van een inzamelingsactie is geld inzamelen voor een specifiek doel en dat specifieke doel moet voor mensen urgent genoeg zijn om aan te doneren. Als iemand zijn zuurverdiende geld gaat doneren aan een vreemde, dan moet de reden voor de donatie belangrijk zijn en ook impact hebben. Dat is precies de reden waarom een donatiebrief om geld in te zamelen zich moet concentreren op het belangrijkste doel. Een donatiebrief goed doel is niets meer dan een brief waarin het doel en het proces van een inzamelingsactie wordt vastgelegd. De donatie brief goed doel heeft voor een beter begrip vaak de vorm van een brief. We kunnen ook zeggen dat een donatiebrief een nederige manier is om geld voor een goed doel te vragen.

10 Tips Voor Een Perfecte Donatie Brief

Het is natuurlijk altijd makkelijker gezegd dan gedaan, want als we ervoor gaan zitten en beginnen met schrijven, komen er zoveel dingen in ons op die het uiteindelijk moeilijk maken om dat te doen. Er zijn echter veel manieren om dat proces te vereenvoudigen en met het schrijven van het donatie brief aan de slag te gaan. Om een goede donatiebrief te kunnen schrijven, moet men zich aan enkele basisrichtlijnen voor het schrijven van een donatie brief houden. Wij hebben hier enkele handige tips en een donatie brief voorbeeld om je te helpen bij het schrijven van een uitstekende donatiebrief goed doel.

 

Fundraising Appeal


1. Begin altijd met het doel

De basisregel voor elke vorm van een donatie brief goed doel is om duidelijk over de actie te zijn. De simpele antwoorden op wat, waarom en hoe kunnen een groot verschil maken. Alleen maar onsamenhangend schrijven over problemen is echt niet de oplossing. Donateurs zoeken altijd naar de oplossing die jij hebt bedacht en waardoor ze geïnteresseerd zijn om een bijdrage te leveren. Eerlijk zijn op een bescheiden toon is altijd een goed idee voor het schrijven van fondsenwervende brieven.

2. Gebruik eenvoudige zinnen

Ingewikkelde woorden maken situaties vaak ingewikkeld, zelfs als je het goed bedoelt. Het heeft geen zin om te veel ingewikkelde woorden in een donatiebrief te gebruiken, waardoor de lezer door de bomen het bos niet meer ziet. Het belangrijkste doel van de donatie brief is om de boodschap over de oorzaak te verspreiden en het doel dat men wil bereiken om die zaak succesvol te maken. Het gebruik van eenvoudige zinnen in een donatiebrief goed doel geeft het publiek op een vriendelijke toon een duidelijke boodschap.

3. Begrijp je publiek

Ongeacht het doel en het verhaal dat je voor je publiek schetst, is het belangrijk bij een donatie brief schrijven om het publiek bij je krachtige boodschap betrekken. Door emotie in je bericht op te nemen, kan de lezer begrijpen hoe de aangelegenheid op jou van invloed is. De donatiebrief, die je van plan bent te schrijven, bereikt mogelijk geen specifieke doelgroep, maar eerder een groot publiek. Dus voordat je een donatie brief gaat schrijven, moet je weten wie je doelgroep is en verschillende demografische gegevens van de lezers kennen. 

4. Voeg een gevoel van urgentie toe

Mensen spelen altijd snel in op onderwerpen, die een deadline hebben. Als je geld nodig hebt voor je goede doel, moet je een deadline toevoegen die de donateurs laat zien dat er een gevoel van urgentie voor je inzamelingsactie is. Soms vereisen medische- of zorgsituaties om voor de hand liggende redenen geld binnen een bepaalde tijdslimiet. Afgezien daarvan moet je bedenken of je wel of niet een deadline instelt, maar het is wel verstandig om een datumbereik aan te geven om je op je inzamelingsactie voor te bereiden. 

5. Wees verhalend – vertel jouw verhaal

Het vertellen van je verhaal en de reden achter je inzamelingsactie is waarschijnlijk het belangrijkste als het gaat om het schrijven van een donatie brief goed doel. Dit is het belangrijkste deel waar een potentiële donateur tijd aan zal besteden voordat hij enige andere activiteit gaat ondernemen. Zorg ervoor dat de content de hoofdoorzaak, de uitdagingen waarmee je wordt geconfronteerd en de oplossingen benadrukt.

6. Vraag niet meteen om geld

In elk scenario wordt het vragen om geld altijd als hebzuchtig en onbeleefd beschouwd. Nu weten we allemaal dat de belangrijkste reden voor voor een donatiebrief schrijven het vragen van geld is. Maar er is altijd wel een goed moment om erom te vragen. Voordat je om iemands zuurverdiende geld vraagt, moet je als fondsenwerver eerst de campagne uitleggen en welke maatregelen je van plan bent te nemen om dingen te verbeteren. Je moet eenvoudig en toch snel om geld vragen. Wees nederig en help je lezer te begrijpen hoe hulpeloos je bent en hoe ze je kunnen helpen.

fundraising appeal letter

7. Maak geen reclame voor jezelf

De donatiebrief gaat helemaal over het vragen van geld aan totale vreemden voor jouw zaak. En om dat te doen, moet er altijd een achtergrondverhaal zijn. Donatie brieven gaan over het doel waarvoor je geld inzamelt. Zorg ervoor dat het niet om jou, je team of je organisatie gaat. Hoewel je wel over jezelf moet schrijven, mag je er nooit een promotie van maken of uitleggen wat je eerder hebt bereikt. Onthoud dat het niet om jou gaat; het gaat om de nobele zaak.

8. Gebruik beeldmateriaal om je inzamelingsactie aantrekkelijker te maken

Door de opkomst van de technologie en social media is één van je beste kansen om door de massa opgemerkt te worden is het toevoegen van overtuigend beeldmateriaal aan je donatiebrief. Als je geen beeldmateriaal kunt toevoegen, voeg dan aan je inzamelingsactie een link toe met de nodige foto’s of video’s over je inzamelingsactie. Soms hebben mensen de neiging om de teksten te negeren maar trekt het beeldmateriaal wel hun aandacht. Geloof het of niet, beeldmateriaal kan de gedachten van mensen veranderen en ze het achtergrondverhaal laten begrijpen. Je kunt online een donatie brief voorbeeld vinden en bekijken hoe fondsenwervers met beeldmateriaal meer aandacht krijgen dan die zonder beeldmateriaal.

9. Stel een haalbaar doel

Het is zo belangrijk om met het inzamelingsdoel redelijk te zijn, want niemand ziet graag dat iemand om een onbenullige reden een belachelijk bedrag vraagt. Voordat je online geld aan mensen gaat vragen, moet je ervoor zorgen dat jouw reden belangrijk genoeg is om jezelf aan een groot publiek te presenteren. Geef altijd een opsplitsing van je uitgaven en voeg altijd aan de donatiebrief de details van je inzamelingskosten toe. Start geen inzamelingsactie omdat je een paar mooie schoenen nodig hebt om bij je vrienden mee te pronken. Crowdfunding is serieus. Mensen crowdfunden als ze zich absoluut hulpeloos voelen. Dus wees trouw aan je publiek en wees redelijk.

10. Toon dankbaarheid

We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het bedanken van je donateurs is. Mensen die aan jouw inzamelingsactie hebben gedoneerd, zonder er iets voor terug te vragen, verdienen een schouderklopje voor hun liefdadigheid. Je kunt in ieder geval je dankbaarheid voor hun medewerking en vriendelijkheid overbrengen. Het is nog beter om ze een bedankbriefje voor hun vriendelijke donaties te schrijven. Als je niet weet hoe je dat moet doen, vind je hier hier enkele aanwijzingen.

fundraising letter


Ga aan de slag

Het is echt niet zo moeilijk om de waarheid, jouw absolute behoeften en jouw redenen in een brief te schrijven. Het enige dat je nodig hebt, is een donatie brief voorbeeld  en uitstekende ideeën om dit te doen. Dat is precies de reden waarom het crowdfundingplatform WhyDonate er is om je bij elke stap tijdens je inzamelingsactie te helpen. Via WhyDonate kun je eenvoudig jouw gegevens invoeren en jouw inzamelingsacties in een mum van tijd starten. Ga aan de slag, doe je onderzoek en voel je vrij om het platform van WhyDonate te gebruiken om geld voor je waardevolle doel in te zamelen.

Donatie Crowdfunding Platform in Europa. Whydonate is een wereldwijd fondsenwervingsplatform dat doelen op een efficiënte, relevante en plezierige manier verbindt met donateurs. We proberen het beste internationale fondsenwervingsplatform ter wereld te creëren voor individuen, ngo’s en bedrijven. We doen dit door de nieuwste fondsenwervingsfuncties aan te bieden.

linkedin
LinkedIn
twitter
Twitter
email
Email
link
Website

Meer blogs van Whydonate

Whydonate logo
Menu