WhyDonate logo

Crowdfunding Goed Doel voor Non-Profit – Handleiding in 7 Stappen naar Succes

crowdfunding-goed-doel-handleiding

0% Platformkosten, Je Kunt Gelijk Beginnen

Je bent hier omdat je geld wilt inzamelen voor een goed doel waar je erg bij betrokken bent. Je begrijpt de kracht van crowdfunding, maar je weet niet goed waar je moet beginnen. Crowdfunding is een manier om kleine bedragen op te halen bij een groot aantal mensen, en dit gebeurt meestal online. In plaats van te vertrouwen op een bijdrage van een zeer kleine groep vermogende sponsors of instellingen, profiteren succesvolle crowdfunders van de kracht van meerdere kleine donateurs.

Klaar Om Levens Te Veranderen? Begin Uw Reis Op Ons Liefdadigheids Fondsenwervingsplatform.

Wat is het beste Goed Doel Fondsenwervings Platform?

In 2012, toen Whydonate het eerste Europese crowdfunding platform voor non-profitorganisaties creëerde, hebben we de traditionele fondsenwerving op zijn kop gezet en het potentieel van iedereen overal en op elk moment vrijgemaakt om de wereld een betere plek te maken. Tegenwoordig zijn er bijna te veel crowdfunding-platformen en de markt voor crowdfunding goed doel in ontwikkelingslanden zal volgens de Wereldbank tegen 2025 naar verwachting jaarlijks €96 miljard bedragen. Dat is veel potentieel, maar succes vereist wel planning.

Al 7 jaar maken we het voor non-profitorganisaties uit alle landen in de wereld mogelijk om scholen te bouwen, het milieu te beschermen, de hongerigen te voeden en duizenden andere verbazingwekkende dingen te doen. We zijn blij om te kunnen delen wat we hebben geleerd! Elk hoofdstuk biedt een praktische stap, die je kunt gebruiken ter voorbereiding op je eerste crowdfunding-campagne. Aan het einde van elk hoofdstuk vind je een hulpmiddel dat je kunt gebruiken voor crowdfunding goed doel.


Gids voor Crowdfunding voor Goede Doelen voor Non-Profit Organisaties

1. Wees SMART

Stel je eens een grote groep mensen voor, die wakker worden en vastbesloten zijn om te gaan doneren aan een goed doel. Op de een of andere manier vinden ze op het internet een crowdfunding goed doel die het dichtst bij hun hart ligt, begrijpen ze onmiddellijk de waarde ervan en geven ze diezelfde dag nog een donatie. Zou dat niet geweldig zijn? Helaas gebeurt dat maar zelden. Donateurs hebben motivatie nodig om te kunnen geven! En jij hebt een plan nodig. Om succesvol te kunnen zijn, schets je voordat jouw crowdfunding-campagne wordt gestart een SMART-doel. Neem in jouw overzicht elk punt op, dat in het SMART-doeldiagram op de volgende pagina staat vermeld.

SMART Crowdfunding Goed doel Whydonate Tip Vul jouw SMART doel in
Specifiek Beschrijf wat je wilt bereiken en hoe je dat gaat doen. Denk in termen als wie, wat, wanneer, waar, hoe en waarom.
Meetbaar Hang er een getal aan. Hoe voel geld wil je inzamelen?
Actie Specificeer welke acties je gaat ondernemen, met wie je gaat samenwerken en welke netwerken je kunt bereiken om het doel te halen.
Realistisch Wees ambitieus, maar stel geen doel dat niet bereikt kan worden binnen het gekozen netwerk.
Tijdsgebonden Maak een tijdslijn en bepaal een start- en einddatum van de crowdfunding campagne. Dit brengt urgentie en motiveert potentiele donateurs. Herinner de achterban veelvuldig aan deze dealine.

Smart crowdfunding goals


2. Kies het juiste platform

Er zijn op het internet honderden crowdfunding platformen! Het is daarom belangrijk om voor jouw campagne de juiste keuze te maken. Gebruik onze crowdfunding-vergelijkingsgrafiek om op vijf belangrijke gebieden platformen te kunnen onderzoeken: structuur, vergoedingen, functies, bereik en reputatie. Elk belangrijk gebied wordt op de volgende pagina uitgelegd. We hebben ook vijf belangrijke vragen verzameld om te vragen voordat je je committeert aan een platform, waarvoor mogelijk kosten moeten worden gemaakt of een contract nodig is.

2.1 STRUCTUUR: Voor wie is het platform bedoeld?

Sommige crowdfunding-platformen zijn gemaakt om individuen te helpen aan een persoonlijke behoefte te voldoen (bijvoorbeeld een ouder die hulp nodig heeft om de gezondheidszorg van haar zieke dochter te kunnen betalen). Anderen zijn weer gemaakt om ondernemers te helpen om een innovatief idee te kunnen lanceren (bijvoorbeeld een modeontwerpster die een nieuwe, milieuvriendelijke kledinglijn wil starten). Lees de missie van het platform en blader door de bestaande projecten om meer te weten te komen over de structuur ervan.

Whydonate richt zich voornamelijk op particulieren, goede doelen, stichtingen en verenigingen die geld willen inzamelen voor iets goeds!

2.2 KOSTEN: Met welke kosten kun je te maken krijgen?

Sommige platformen berekenen opstartkosten, doorlopende abonnementskosten en/of kosten per transactie. Wees op je hoede voor platformen die niet vooraf hun vergoedingen bekendmaken.

Whydonate rekent slechts 5% (+transactiekosten) fee en daarnaast geen andere (verborgen) kosten.

2.3 FUNCTIES: Welke voordelen en functies krijg je?

Maak een lijst met functies die voor jou het belangrijkst zijn en zoek uit of het platform deze ook biedt (bijv. persoonlijke klantenservice, integratie van social media, integratie met eigen website dmv een plugin, opties voor het aanpassen van de campagne, het donatie-uitbetalingsproces, de mogelijkheid om verschillende betaalmethodes aan te bieden).

Bekijk hier de hoofd functionaliteiten van Whydonate.

2.4 BEREIK: Zal het platform via zijn kanalen jouw project promoten?

Bekijk hoeveel van jouw bekenden (non-profitorganisaties, ondernemers of individuen) het platform gebruiken en overweeg met welke donateurs en zakelijke partners je mogelijk via het platform verbinding kunt maken. Neem een kijkje op de social media voor aanwijzingen over hoe het platform jouw project voor crowdfunding goed doel zal promoten.

Whydonate heeft een donateursdatabase met ruim 140.000 donateurs die mogelijk geïnteresseerd kunnen zijn in jouw crowdfunding campagne.

2.5 REPUTATIE: Wat zeggen de mensen over het platform?

Vraag bestaande gebruikers naar hun ervaringen en lees de recensies van onafhankelijke en vertrouwde bronnen. Er bestaan websites die crowdfunding platformen vergelijken. Je kunt ook veel informatie vinden door het platform te ‘Googlelen’.

Bekijk de Google resultaten van Whydonate. 

Compare crowdfunding platforms


3. Maak het persoonlijk

Nadat je het beste platform voor jouw crowdfunding-campagne hebt geselecteerd, maak je een krachtig verhaal over jouw campagne dat donaties kan genereren. De meeste crowdfunding platformen worden geleverd met een projectpagina waar je donateurs naar toe kunt leiden en jouw verhaal kunt vertellen. Ons onderzoek toont aan dat verhalen over individuen, die in de eerste persoon worden verteld, krachtiger zijn dan statistieken of verhalen over groepen mensen. Terwijl je de content voor je crowdfunding-project schrijft, focus je op waarom het project crowdfunding goed doel belangrijk voor je is of leg je uit wat de impact is van het bereiken van je doel in jouw leven of in dat van iemand anders. Gebruik onze controlelijst op de volgende pagina om de impact van jouw crowdfunding-verhaal te kunnen maximaliseren.

3.1 Controlelijst krachtige verhalen

BEVAT JOUW VERHAAL:

  • Jouw reden om betrokken te raken bij het doel of een anekdote in de ik-vorm over jouw non-profitorganisatie?
  • Een duidelijke vraag? (bijvoorbeeld, doe vandaag nog een donatie van €25)
    Specifieke voorbeelden van wat er met een donatie kan worden gedaan? (bijvoorbeeld, een donatie van €50 geeft een kind voldoende voedsel voor een week)
  • Een foto van hoge kwaliteit?
  • Een prominente donatielink of -knop?

4. Vraag hulp aan je vrienden

Dit is het goede nieuws: je kent de mensen die waarschijnlijk willen doneren aan jouw crowdfunding goed doel. Het zijn jouw vrienden, familie, collega’s en kennissen! Richt je op hoe je de mensen om je heen kunt inspireren om te doneren aan jouw crowdfunding goed doel en nodig hen uit om namens jou contact op te nemen met hun netwerk. Succesvolle crowdfunders koppelen vaak vrienden of verzamelen fondsenwerving steams om hun bereik te vergroten. Maak een lijst met mensen die je kent om aan de slag te gaan. Begin met de mensen die het dichtst bij je staan en breid dan uit. Hoe groter je lijst, hoe beter (dus zie geen mensen over het hoofd zoals je arts of een buurman). Schrijf hun namen, telefoonnummers, e-mail- en postadressen op en ben van plan om tijdens jouw crowdfunding-campagne met elke persoon op verschillende manieren contact te leggen. Crowdfunding-experts verwijzen soms naar deze stap als netwerkmapping. Vergeet niet om ongeacht de methode van jouw activiteit een duidelijke vraag voor een donatie op te nemen.

Fundraising Ask Friends


5. Wees bereid om te delen

Bereid je voor om tijdens je crowdfunding-campagne op verschillende manieren donaties te vragen aan je doelgroep. Om te bepalen wat en waar te delen, moet je je publiek voor crowdfunding goed doel kennen! Het zal veel gemakkelijker zijn om jouw donateurs te motiveren als je weet waar zij hun tijd doorbrengen en welk soort content hen aanspreekt. Winkelen ze in een specifieke winkel of socialiseren ze op een jaarlijkse workshop of festival? Probeer een gezamenlijk fondsenwervend evenement. Zorg er ook voor dat je een digitaal outreach plan ontwikkelt. Denk aan het tijdstip waarop jouw doelgroep waarschijnlijk e-mails zal lezen en maak e-mailonderwerpregels die hun aandacht zullen trekken. Weet ook welke social mediaplatformen jouw publiek gebruikt. Facebook? Twitter? LinkedIn? Instagram? Besteed een paar weken aan het luisteren naar wat jouw doelgroep op social media vindt, voordat je in kaart brengt wat je wilt delen over jouw crowdfunding campagne.


6. Wees creatief en moedig

Succesvolle crowdfunders falen soms (het is echt waar), maar ze hebben ook de moed om weer te gaan experimenteren met gewaagde, creatieve ideeën (aan een stuk door), feedback te verzamelen over wat werkt (en wat niet) en weer (indien nodig) van koers te veranderen. Er zijn zoveel leuke manieren om fondsen te werven! Een vrijwilliger van het Atlas Corps beloofde als 100 van zijn vrienden aan zijn project schonken om in zijn ondergoed op de motor van Washington, D.C., naar Great Falls, Va., te rijden. Duizenden vrouwen over de hele wereld hebben via de campagne Dressember meer dan €1,5 miljoen opgehaald om de mensenhandel te beëindigen. De vrouwen dragen in december elke dag een jurk en vragen hun vrienden om hun inzet te steunen met een donatie. Experimenteer met creatieve tactieken die een beroep op jouw netwerk zullen doen. Als je eenmaal een tactiek voor crowdfunding goed doel hebt gevonden, volg je je resultaten en test je weer nieuwe ideeën. Wees bereid om je aan te passen als dat nodig is om succes te kunnen behalen. Probeer gevarieerde onderwerpregels voor de e-mail, social media content en fondsenwervende benaderingen om vast te stellen wat wel en waarom werkt. Gebruik wat je leert om jouw huidige en toekomstige crowdfunding-campagnes te kunnen verbeteren. Kortom, blijf actief!

Crowdfunding - Creatief

6.1 10 creatieve crowdfunding-ideeën

  1. Organiseer een fundraiser bij een lokaal restaurant. Vraag de eigenaar om een deel van de opbrengst te doneren aan jouw crowdfunding-campagne.
  2. Daag jezelf uit voor een atletische prestatie. Vraag je vrienden, familie en collega’s om een donatie te doen om jouw inspanningen voor crowdfunding goed doel te ondersteunen.
  3. Organiseer een diner bij je thuis. Vraag elke gast om een donatie voor jouw campagne.
  4. Organiseer in jouw buurt een filmfestival. Laat films zien die betrekking hebben op jouw crowdfunding-project. In plaats van een toegangsprijs, vraag je om een donatie.
  5. Organiseer een schaaktoernooi. Vraag verliezers (en winnaars) om een donatie te doen aan jouw campagne.
  6. Vraag bedrijven in de buurt om items te doneren aan jouw non-profitorganisatie. Veil de items online of tijdens een evenement en doneer de opbrengst aan jouw campagne.
  7. Stel een boekenclub samen. Vraag elk lid om een donatie voor jouw doel.
  8. Maak aangepaste T-shirts, armbanden of andere promotionele artikelen voor jouw campagne. Leid alle opbrengsten van de verkoop naar jouw doel.
  9. Vraag een prominent lid uit jouw gemeenschap (de burgemeester, een beroemdheid, een kerkleider) om jouw campagne crowdfunding goed doel publiekelijk te ondersteunen en om namens jouw informatie over het doneren door te geven aan hun netwerk.
  10. Nodig vijf van je vrienden uit om als “fondsenwervende kapiteins” te dienen. Geef een prijs aan de kapitein die het meeste geld ophaalt voor jouw collectieve zaak.

Bekijk hier nog meer ideeen om geld in te zamelen.


7. Toon je dankbaarheid

Het bedanken en het waarderen van jouw donateurs is absoluut noodzakelijk. Een onderzoek wees uit dat 45% van de donateurs zei dat een “uitstekende bedankbrief” hen inspireerde om opnieuw te geven. 23% zei dat de kwaliteit van de erkenning die ze ontvingen hen aanmoedigde om voor de tweede keer een grotere donatie te geven. Nadat je een donatie hebt ontvangen, moet je zo snel mogelijk een bedankje sturen. Maak je bedankbriefje zo persoonlijk mogelijk en illustreer de impact van de donatie in jouw leven of het leven van iemand die jouw donateur wilde helpen.

7.1 Controlelijst waardering donateurs

  • Stuur een e-mail, een handgeschreven briefje of een persoonlijk videoboodschap om jouw donateur te bedanken. Maak er een doel van om elke donateur binnen 48 uur te bedanken!
  • Noem de generositeit van uw donateur op de social media. Tag jouw donateur om jouw bereik te maximaliseren.
  • Nodig je grootste aanhangers uit om mee te doen voor meerdere donaties. Vraag of ze tijdgebonden donaties kunnen aanbieden om anderen aan te moedigen namens jou te doneren of contact op te nemen met hun netwerk.

Bedank je donateur


Conclusie

Bedankt voor het lezen van de zeven stappen naar een succesvolle crowdfunding-campagne van Whydonate. We hopen dat het nuttig voor je is als je een crowdfunding-campagne gaat opzetten voor een zaak die je aan het hart ligt. Wil je graag persoonlijke ondersteuning voor de crowdfunding-campagne van jouw non-profitorganisatie? Neem dan contact op met onze klantenservice!

Gids Voor Impactvolle Goede Doel Crowdfunding – Start Jouw Reis Op WhyDonate.


Beantwoorden van populaire veelgestelde vragen over crowdfunding voor goede doelen

Wat is liefdadigheidscrowdfunding?

Zowel liefdadigheid als liefdadigheidscrowdfunding betekent het inzamelen van geld van een groot aantal mensen voor een bepaald doel. Gewoonlijk gebeurt crowdfunding online via specifieke crowdfundingplatforms.

Kan ik zelf geld inzamelen voor liefdadigheid?

Ja. Iedereen met financiële problemen kan een crowdfundingscampagne starten om financiële steun te krijgen. Kies het beste crowdfundingsplatform dat bij jouw behoeften past.

Kun je geld inzamelen voor een goed doel?

Ja, je kunt geld inzamelen voor goede doelen door evenementen, campagnes of oproepen te organiseren om geld in te zamelen en goede doelen te steunen.

Start nu een inzamelingsactie op WhyDonate.

Geld Inzamelen voor Particulier en Goed Doel.

0% platformkosten, dus laten we beginnen.

Donatie Crowdfunding Platform in Europa. WhyDonate is een wereldwijd fondsenwervingsplatform dat doelen op een efficiënte, relevante en plezierige manier verbindt met donateurs. We proberen het beste internationale fondsenwervingsplatform ter wereld te creëren voor individuen, ngo’s en bedrijven. We doen dit door de nieuwste fondsenwervingsfuncties aan te bieden.

instagram logo
twitter